Trädgård/renovering och mc bloggen

Skriver om min vardag som den kommer och tokigheter jag råkar ut för och sist men inte minst mitt storhetsvansinne när det kommer till renovering av mitt hus.

Sluta röka 3 veckor

Jag har kämpat på, nja, kämpat ska jag inte säga för det har varit lite för enkelt. Men jag har haft ett återfall och det hände i lördags. Jag hade hållt på och möblera hela vardagsrummet och bestämde att jag inte skulle ha en hörnsoffa längre. Så jag tog bort ena armstödet på tvåsitsen och plockade bort hörnet och tvåsittsen. Sen gav jag mig på att skruva på armstödet på tresittsen. Hålen fanns, gängorna fanns, skruvarna fanns, men att sen faktiskt få dit det var en helt annan femma. Jag la ner soffan på rygg och försökte skruva dit armstödet - misslyckas, jag ställer soffan på högkant och kämpar med att få upp armstöden så att dess tyngd får skruvarna att komma in i gängan - misslyckas, jag använder mig av hela väggen i form av ett stopp så jag mer eller mindre trycker ihop armstödet med soffan - misslyckas, jag ställer soffan på andra högkanten - misslyckas, lägger ner soffan på ryggstödet, skriker bokstavligt talat ut min frustration men ger dock inte upp. Så efter ca 2,5 timmar av vridande och vändande så får jag ihop min tresittssoffa. Flytta bokylla och fixa och dona fortskrider och jag blir framåt åtta-tiden på kvällen färdig. Tar en kopp kaffe och andas ut. 
 
När sonen kommer hem sitter vi och snackar lite och jag får helt plötsligt slag och frågar sonen om en cigarett. (Där fick jag så jag teg, för att jag tidigare inlägg skrivit "aldrig mer" röka), nåväl, jag får efter mycket om och men en cigarett, sonen frågade flera gånger om jag var säker på det. (tog inte någon av dom som ligger i skåpet, dom måste bara ligga kvar där för mentalt stöd). Jag tänder cigaretten och får ju självklart en nikokick, men senare mådde jag nästan illa av det. När cigaretten var slut gick jag in och tyckte inte det var någon höjdare, som jag trodde att det skulle bli. Men hela njutningseffekten fanns inte och jag insåg att jag gjorde det bara för att jag kunde inte förstå varför det gått så lätt att sluta röka denna gången. Visst, det var en vild chansning, och jag kunde lika gärna ha fallit tillbaka på detta, men det lockade inte för fem öre, och jag mådde illa och kände mig smutsig efteråt. Faktum var att det stank så till den milda grad att jag var tvungen att duscha innan jag gick och la mig.
 
Så med undantag av denna cigarett så har jag nu varit rökfri i 3 veckor. Eller rättare sagt jag är på dag 2 sen cigaretten, men det känns jäkligt bra. Nu har jag gjort det och känner inget behov av att upprepa händelsen. Annat är att jag nu har munhålepåsar på 2 mg istället för 4 mg och nikotintuggumit har jag gått från 4 mg till 2 mg, känns tillräckligt. Plåstren har jag kvar ett par stycken men där kommer jag gå ner en nivå vid nästa köp.
 
Bye
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: