Trädgård/renovering och mc bloggen

Skriver om min vardag som den kommer och tokigheter jag råkar ut för och sist men inte minst mitt storhetsvansinne när det kommer till renovering av mitt hus.

Sluta röka dag 6

Vaknade idag och väntade ca 1 timme innan jag satte på mitt nikotinplåster. Upptäckte att min abstinens uttrycker sig som att jag blir mycket spänd i hela kroppen. Det är så att magmusklerna (de få jag har) är nästan krampaktigt spända. Det är ingen irritation, utan jag blir totalt spänd i hela kroppen. Det är som att jag blir ett stålrör, totalt omöjlig att böja eller forma. När jag väl satte på ett nikotinplåster så tog det inte många minuter innan det släppte. Inbillning - kanske, eller kanske inte, men det funkar för mig.
 
Någon irritation har jag inte upplevt, inte att jag brusat upp för ingenting eller känner mig irriterad på någon, knäppa bilförare eller dylikt. Förra gången var irritationen ett stort problem, det räckte att en människa sa -"godmorgon" på fel sätt. Jag kunde bli totalt rosenrasande inombords. Mitt största fokus då var att inte visa det eller säga något jag skulle ångra några timmar senare. Nu kan jag garva åt saker som kanske kunde ha irriterat mig förra gången, känns underbart. 
 
Eftersom det går så lätt- peppar, peppar..- så kommer jag på mig själv att tänka " - fan, det går ju hur smidigt som helst det här, det är ju inga problem alls. Om jag tar en cigarett nu så kan jag ju sluta igen, utan problem". När dom tankarna dyker upp måste jag ändra mig. Jag kan absolut inte förstöra det här nu. Det är ju 6 hela dygn (om några timmar) som jag inte har rökt, så varför ska jag då förstöra det här nu. Jag vill ju vara rökfri.
 
Det bästa med allt är att jag känner alla möjliga dofter nu. Allt från att det luktade skunk i kylskåpet häromdagen (det visade sig vara ett gäng pankakor som börjat dofta), till nytvättade kläder, skogens dofter, havet, och inte minst i sovrummet luktar det nya lakan, det är underbart. Om ungefär 1 vecka från nu kanske 2, så kommer även dessa tankar om rökningen inte att besvära mig mer, ja kanske en flyktig tanke men inte värre än så. Den här delen kräver ändå lite kontroll över mina tankar nu så att jag inte spinner iväg för mycket och börjar tänka på rökningen i positiv bemärkelse. Mitt mål är att vara (icke rökare) rökfri för alltid.
 
Bye
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: