Trädgård/renovering och mc bloggen

Skriver om min vardag som den kommer och tokigheter jag råkar ut för och sist men inte minst mitt storhetsvansinne när det kommer till renovering av mitt hus.

Vinter-rum

Hade planen att bygga ett inbyggt soldäck med skjutglaspartier men..... det blir ett vinter-rum istället. Eh, vad hände där egentligen?
Jo, det är ju så att när jag började planera detta soldäck för ca 2 år sen, så hade jag en vision om att senare bygga till med skjutglaspartier runt om med tak. 
Hantverkare kan ju ofta sin sak så efter att ha fått in kostnadsförslag på byggnationen av ett soldäck på plintar fick jag mer eller mindre en chock - 40 000 kr exkl rot men inget material skulle ingå i priset, det skulle tillkomma och helst skulle jag fixa med det själv. Hmm, inte så lämpligt att en snickare ska ha 2 veckor (alt. 1 vecka på 2 personer) på sig att lägga 35 kvm trall om man räknar på en kostnad av 480 kr/tim som dom kostade då. Utgrävningen var färdig och klar för plintarna att sättas ned och makadam och markduk fanns på plats. Så - nej tack.
Fler hantverkare kontaktades och den ena efter den andra kom med tips och idéer om vad jag bör tänka på med tanke på slutbygget dvs skjutglaspartierna och taket. 
Mycket diskuterande och sökande efter hantverkaren med stort H fortsatte resten av det året utan några klara offerter.
Sökandet fortsatte och till slut hittade jag 2 st hantverkare som jag fick förtroende för samt verkade kunna sin sak och hade förmåga att se samma vision som jag hade av slutbygget. En av dessa hantverkare backade ur i ganska sent för han föredrog en annan kund, vilket gjorde mig lite irriterad och den andra velade fram till Maj 2016 och vägrade svara i telefon och när jag väl fick tag i honom så backade han ur han med, ghaaa, vad är det för fel på vissa hantverkare?
Jag höll då på med mitt takbyte och började snacka med denna hantverkaren om att eventuellt titta lite på detta soldäcksbygge och göra ett kostnadsförslag. Först kunde han inte, sen kunde han kanske, sen var vi inte överens för att till slut blir övrerens.
Det slutade med att denna hantverkare dvs min takläggare då, som först sa -"Nej, jag kan omöjligt hinna med det" blev han som får göra jobbet och med bollande av idéer och tips så slutar det nu med att mitt planerade soldäck blir ett vinterrum som byggs av firman xxxxx. De gjorde ett kanonbra jobb med mitt tak så förtroendet för detta företag är mycket gott. De har många års erfarenhet i byggbranschen och vet vad de snackar om. Så nu till sommaren ska det stå klart, awesome.
 
Bye
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: