Trädgård/renovering och mc bloggen

Skriver om min vardag som den kommer och tokigheter jag råkar ut för och sist men inte minst mitt storhetsvansinne när det kommer till renovering av mitt hus.

Personliga insikter

Jag tänker på olika scenarios i mitt liv då jag mött människor och hur jag känt och agerat vid dom tillfällena. För många år sen var jag naiv och trodde i de flesta fall gott om människorna jag mötte. Successivt så förändrades min naiva intällning att tro gott om alla människor och blev sakta men säkert en avvaktande inställning med misstänksamhet gentemot människor. En del människor är helt underbara, öppna, ärliga och genuint snälla, de kan helt enkelt inte vara elaka även om de skulle försöka.
Sen träffar jag de människor som faktiskt är falska, de sätter upp en fasad av vänlighet och pratar vitt och brett om hur de uppskattar mig som vän o dyl. Yeah, right, efter en kort stund så inser jag att något döljer sig under ytan och mycket riktigt så kommer det fram att personen i fråga har helt andra avsikter att vara min vän än vad som ursprungligen uttalades.
Mönstret upprepar sig och om det beror på att jag själv oftast är avvaktande och inte vill berätta för mycket i början eller inte, vågar jag inte ta reda på idag.
Rädslan är den största orsaken till att jag agerar som jag gör eller rädsla är ju egentligen fel ord utan mer en självbevarelsedrift som sitter djupt rotad i själen. Ska jag lita på en människa idag så är det "öppna kort" som gäller. 100 % ärlighet är vad som krävs annars får det vara. Sen försöker jag inte luska ut alla hemligheter en människa har, det är inte så jag menar men låt mig ge ett knäppt exempel. Jag frågar personen
-"Har du bil?"
-"Ja, fast just nu är den på verkstan"
-"Oj, tråkigt när bilen går sönder men sånt händer ju, men vi kan ta min bil", kan jag svara då.
Efter flertal gånger då personen inte kan ta bilen eller jag ska hämta eller personen av andra skäl aldrig använder sin egen bil, börjar misstanken att gro. Och mycket riktigt efter en tid så visar det sig att personen äger ingen bil men ville inte berätta det för mig. I detta fall är det kört med förtroendet för denna människa. Kan man inte vara så öppen och ärlig och berätta att man inte äger en bil så är det inte en person jag vill lära känna. 
Men det är väl inte hela världen, kanske du tänker. Och det är ju inte egentligen, men kan man inte vara ärlig med en sån simpel sak och ljuger om den, då anser jag att personen kan ljuga om fan så mycket värre saker. 
 
Bye
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: