Trädgård/renovering och mc bloggen

Skriver om min vardag som den kommer och tokigheter jag råkar ut för och sist men inte minst mitt storhetsvansinne när det kommer till renovering av mitt hus.

Värmepumpen

Har en luftvärmepump som jag sätter igång när temperaturen inomhus kommer till ca 17 grader. Då personligen tycker jag att det är för kallt om inte annat på golvet.
 
Så den har ju tickat på nu ett tag men inte gett den effekt jag brukar få ut av den, så igår kom då äntligen LR-installation och tittade till den lite. Medel fanns i den och inga andra synliga bekymmer verkade finnas. Men när killen tryckte upp temperaturen till ca 38 grader så låste den sig och ville inte röra på sig - temperaturen alltså.
 
LR killen blir lite förbryllad och vi börjar bolla idéer som att det kan vara något fel på ett kretskort eller något annat i el-väg. Då helt plötsligt så börjar den blåsa värmeluft på 50 grader och LR killen får då igång den så att det går att sänka tempen på pumpen igen. Tydligen så hade den låst sig i något konstigt läge och det är väl bara att inse sanningen att nästa år blir det att investera i en ny. Idag har jag en effekt på ca 4,5 men nästa luftpump blir uppåt 6-8 för det är mest vanligt nu för tiden. Men det har varit en bra investering och den fyller ju faktiskt 10 år nu i februari 2017.
 
Bye
 
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: